Jakie zabawki edukacyjne warto wybrać dla dziecka? Każdy rodzic chce, aby jego dziecka bawiło się zabawkami wykonanymi z wysokiej jakości materiałów, które będą przede wszystkim bezpieczne i dostosowane do wieku malucha. Warto jednak zwrócić uwagę na edukacyjny wymiar zabawek, które nie tylko pozwalają miło spędzić czas, ale również uczą dzieci wykonywania pewnych czynności, znaczenia słów czy rozumienia pewnych kontekstów. Sprawdzamy, jakie zabawki edukacyjne będą odpowiednie dla danej grupy wiekowej.
Zabawki dla maluszka do 2. roku życia
Niemowlaki bawią się głównie grzechotkami i innego rodzaju zabawkami sensorycznymi. Pozwalają im one poznać dźwięki czy rozróżniać kolory, dlatego dobrze, by były wykonane także z różnorodnych struktur. Dziecko poprzez dotyk będzie mogło poznać różnorodne tkaniny – od tych gładkich po chropowate. Niektóre zabawki dedykowane niemowlakom mają wymiar edukacyjny, choć w praktyce są to zabawki interaktywne. Przykładowo miś wypowiada zdania w języku obcym bądź uczy podstawowych słów. Czy takie zabawki będą dobre dla niemowlaka? Tak, chociaż nie warto ich nadużywać. Dobrze, jeśli dziecko posiada jedną czy dwie tego typu zabawki, lecz nie bawi się nimi całymi dniami. Może to bowiem spowodować przebodźcowanie maluszka. Nieco starsze dziecko, które ukończyło 1. rok życia, może sięgnąć po nieco bardziej zaawansowane w konstrukcji zabawki. Najlepszym wyborem jest kostka edukacyjna. Pozwala ona na naukę rozpoznawania kształtów, kolorów, a także kształtuje zdolności motoryki małej dziecka. Rodzice powinni wyposażyć dziecko w różnego rodzaju układanki czy mini puzzle. Doskonale sprawdzi się również wieża, którą można budować z kubeczków, klocków czy innego rodzaju przedmiotów.
Zabawki 2+
Dziecku, które ukończyło 2. rok życia, możemy zaproponować innego rodzaju zabawki edukacyjne. Tutaj sprawdzą się przede wszystkim układanki, które zawierają więcej elementów oraz są one mniejsze, niż w przypadku rocznego dziecka. W dalszym ciągu dziecko może bawić się kostką edukacyjną, która dodatkowo powinna być wyposażona w liczydło. Dwuletnie dziecko nie jest co prawda w stanie samo liczyć, jednak można próbować pokazywać mu, ile to jeden, a ile to dwa. Dziecko pomiędzy drugim, a trzecim rokiem życia coraz bardziej zaczyna interesować się otaczającym je światem. Chce ono w zabawie powtarzać czynności codzienne, takie jak robienie zakupów czy gotowanie. W tym celu można zakupić dziecku koszyk z produktami imitującymi prawdziwe opakowania, które może spotkać na sklepowych półkach. Dzięki temu możemy wytłumaczyć dziecku na przykład to, do czego się ich używa. Dużą rolę w edukacji dwu-, trzy- i czterolatków odgrywają puzzle i wieże oraz kolorowanki. Dziecko może nie tylko lepiej poznawać świat, ale również ćwiczyć kreatywność, obserwację i logiczne myślenie.
Zobacz także:
- coloring pages basketball https://topcoloringpages.net/basketball/
- coloring pages christian https://topcoloringpages.net/christian/
- disney coloring pages https://topcoloringpages.net/disney/
Edukacyjna rola książek
Od najmłodszych lat w zestawach zabawkowych dla dzieci nie powinno zabraknąć książek. Dlaczego są one tak ważne? Przede wszystkim pomagają zwiększyć zasób słownictwa oraz zachęcają dziecko do nauki mówienia, a z czasem i czytania. Maluszek poznaje świat fikcji, dzięki czemu pracuje jego wyobraźnia i kreatywność. Wbrew pozorom książki powinno się czytać już niemowlakom. Dodatkowo powinny one same oglądać książeczki dostosowane do ich wieku. Kolorowe obrazki zachęcają dziecko do zapamiętywania, nazywania przedmiotów i poszerzania swojej wiedzy. Im starsze dziecko, tym bardziej zaawansowane książki powinno mieć na co dzień w ręku. Oczywiście nie warto zniechęcać dziecka klasykami literatury dla starszych, a wybierać książki doskonale dopasowane do wieku. Nawet, jeśli początkowo maluch nie wykazuje dużej chęci do czytania, z czasem z pewnością je pokocha. Rodzice nie powinni się zrażać, a próbować zafascynować dziecko światem literatury – obrazu i słowa. Kilkuletnie dziecko samo powinno już wybierać sobie książkę na dobranoc oraz próbować rozpoznawać literki, a może nawet zacząć czytać we własnym zakresie.
Instrumenty muzyczne
Rodzice często kupują swoim dzieciom zabawki interaktywne, które grają i śpiewają po naciśnięciu guziczka. Tymczasem prawdziwy wymiar edukacyjny mają instrumenty, z których dziecko samo powinno umieć wydobyć interesujący je dźwięk. Niektóre instrumenty przeznaczone są już dla niemowląt i małych dzieci – są one lekkie, tak aby maluszek mógł z powodzeniem je unieść. Z czasem możemy jednak zainwestować w nieco lepszej jakości instrumenty dla starszaka. Dziecko, które ukończyło 3. rok życia z powodzeniem może grać na instrumentach drewnianych. Granie pozwala uwrażliwić malucha na dźwięki, a także uczy logicznego myślenia i zależności. Dziecko może zacząć tworzyć własne melodie lub zainteresować się grą do tego stopnia, aby rozpocząć profesjonalną naukę gry na wybranym instrumencie. Początkowo jednak maluszek może być zainteresowany jedynie radosnym uderzaniem w bębenek – nie ma w tym nic złego! Ważne, że musi nieco bardziej wysilić się, aby usłyszeć dźwięk, niż tylko nacisnąć guzik. Nauka gry na instrumentach to także doskonała zabawa i możliwość spędzenia wspólnie czasu.