Jak otworzyć sklep z biżuterią srebrną i złotą? Wiele osób marzy o tym, żeby rozpocząć swój własny biznes. Chcemy w końcu zacząć pracować tylko i wyłącznie dla siebie i przestać oddawać część swojego wynagrodzenia pracodawcy. Z pewnością ciekawym pomysłem na biznes będzie sklep z biżuterią srebrną lub złotą. Obecnie wartość rynkowa tego rodzaju firm wynosi ponad 2 miliardy złotych. Ale jak otworzyć taką działalność? I czy to się w ogóle jeszcze opłaca?
Otworzenie sklepu z biżuterią nie jest tanie
Można ustalić wstępnie, że żeby otworzyć sklep z biżuterią srebrną i złotą, będziemy potrzebowali około milion złotych. Przede wszystkim chodzi tutaj o zakup wyposażenia, które powinno być bardzo różnorodne. Do tej sumy dochodzi także urządzenie salonu. Musimy pamiętać o tym, że będą nas odwiedzać osoby, które są bardziej zamożne, więc będą od nas wymagać luksusowo urządzonego wnętrza.
Oprócz tego, będziemy musieli też zadbać o bezpieczeństwo naszych towarów. Przede wszystkim, potrzebna nam będzie kasa pancerna lub sejf oraz monitoring. Sama kasa kosztuje przynajmniej 7 tysięcy złotych, a może nas to wynieść jeszcze więcej, w zależności od jej wielkości. Oprócz tego, będziemy musieli zadbać o alarm, najlepiej taki, który automatycznie będzie powiadamiał policję o włamaniu. Takie urządzenie będzie kosztować przynajmniej dwa tysiące złotych. Kolejne 2-4 tysiące wydamy na monitoring. Ilość kamer powinna zależeć od wielkości naszego lokalu. Z pewnością warto tutaj wydać trochę więcej pieniędzy, bo szkody, które może wywołać włamanie będą kosztować nas dużo więcej, niż kilka kamer. Warto też postawić na system, który będzie łączył się z monitorami w naszym domu, abyśmy zawsze mogli zerknąć co dzieje się w sklepie.
Do tego wszystkiego dojdzie jeszcze zakup komputera i kasy fiskalnej. Konieczny będzie też terminal płatniczy, bo obecnie nie wszyscy noszą przy sobie gotówkę, szczególnie jeśli chodzi o tak duże kwoty. Cały ten sprzęt może kosztować nawet 8 tysięcy złotych.
Jaki towar kupić?
Pozostała część budżetu powinna zostać przeznaczona na zakup towaru do sklepu. Najlepiej będzie postawić na bezpieczne produkty, czyli takie, których ludzie kupują najwięcej. Z pewnością będą to naszyjniki, kolczyki srebrne i nie tylko, obrączki ślubne i pierścionki. Możemy też zaopatrzyć się w ciekawe zegarki i broszki, ale tych sprzedamy znacznie mniej.
Ważne jest to, żeby w naszym sklepie znalazły się różnorodne produkty, także cenowo. Sklep z biżuterią srebrną powinien oferować dodatki, które wpasują się w wiele różnych gustów, dlatego nie możemy stawiać tylko na jeden styl, który akurat nam się podoba.
Zdecydowanie warto zamawiać większe ilości towaru, bo wtedy będziemy mogli liczyć na różne zniżki, czy darmową dostawę. Z pewnością opłaca się też nawiązać współpracę ze złotnikiem i kupować bezpośrednio od niego. Dzięki temu uda nam się trochę zaoszczędzić, bo nie będziemy musieli płacić prowizji, którą pobierają pośrednicy.
Franczyza czy własny pomysł?
Zdecydowanie łatwiej będzie nam zacząć biznes pod znaną marką. Możemy nawiązać współpracę na przykład z YES lub APART, które są bardzo popularne w Polsce. W takich przypadkach zazwyczaj będziemy musieli zapłacić opłatę licencyjną, ale to jedyny koszt. Później będziemy płacić jedynie za utrzymanie sklepu.
Jednak jeśli nie boimy się wejść na rynek z własną marką, zdecydowanie warto. W ten sposób pokażemy się w branży i być może w przyszłości będziemy mogli również prowadzić sieć znanych sklepów z biżuterią srebrną. Jednak żeby to się udało, będziemy musieli być prawdziwymi specjalistami. Z pewnością warto chodzić na różne szkolenia, na których nauczymy się jak rozwijać nasz biznes. Jako właściciele sklepu z biżuterią srebrną i złotą, będziemy musieli też zdobyć niezbędną wiedzę na temat produktów, które oferujemy. Dzięki temu będziemy mogli doradzać klientom i budować sobie wizerunek specjalisty. W Polsce organizowane jest wiele szkoleń, które uczą ludzi o biżuterii i różnych kamieniach szlachetnych. Jeśli coś takiego będzie odbywało się w naszej okolicy, bez wątpienia powinniśmy się tak wybrać wraz ze swoimi pracownikami.
Ile można na tym zarobić?
Tak naprawdę to zależy od bardzo wielu czynników: lokalizacji sklepu, towarów, które oferujemy, naszej specjalistycznej wiedzy. Musimy jednak pamiętać o tym, że marża, którą nakładamy na nasze towary nie powinna przekraczać 50% w przypadku biżuterii srebrnej i złotej i 100% w przypadku sztucznej. Warto zadbać o to, żebyśmy mieli konkurencyjne ceny, dzięki czemu uda nam się przyciągnąć wielu klientów. Oprócz tego, powinniśmy organizować różne promocje, na przykład z okazji Walentynek czy Dnia Matki. W okolicy takich świąt będziemy mogli liczyć na to, że ruch w sklepie będzie większy, a wyprzedaż sprawi, że jeszcze więcej osób postanowi odwiedzić nasz sklep.
Dzienny utarg, jaki może osiągnąć sklep z biżuterią srebrną może się bardzo różnić w zależności od dnia. Czasem zarobimy 1000 złotych sprzedając kilka par kolczyków, a czasem przyjdzie do nas para narzeczonych w celu zakupienia obrączek i z jednej transakcji uda nam się zyskać nawet 4-5 tysięcy złotych.