Facebook wśród najatrakcyjniejszych mediów społecznościowych. Media społecznościowe to w internecie od kilku lat główne miejsca spotkań i komunikacji międzyludzkiej. Kilka najważniejszych aplikacji i portali walczy między sobą o użytkowników, oferując zupełnie inne zasady, funkcje i możliwości. O zaufanie i akceptację czytelników ubiega się także szerokie grono specjalistów od reklamy, traktując marketing na Facebooku jako bardzo istotną formę dotarcia do odbiorcy. Na szczęście nie jesteśmy skazani tylko i wyłącznie na serwis stworzony przez Marka Zuckerberga, warto poznać także inne, ciekawe projekty społecznościowe.
Potęga obrazu
Społeczeństwo obrazkowe stało się faktem, a dzięki spopularyzowaniu smartfonów dysponujących z roku na rok coraz lepszymi aparatami, każdy może w swobodny sposób dzielić się i publikować różnorodne fotografie oraz materiały wideo. Również te, które są w stanie uchwycić chwile bardzo ulotne, z pozoru nieistotne, acz mocno osobiste. Specjalistą od tego typu treści stał się Snapchat, który w światowej sieci zaistniał w formie aplikacji na urządzenia mobilne. Od Facebooka odróżnia go przede wszystkim to, że publikowane zdjęcia mają krótki termin ważności: po wyświetleniu na urządzeniu odbiorczym nie są zapisywane w archiwum, ale na stałe znikają z cyfrowej rzeczywistości. Z kolei prowadzenie marketingu na Facebooku zakłada, że wpis może mieć bardzo długi żywot, głównie dzięki funkcji udostępniania i komentowania.
Potencjał Snapchata został jednak zauważony i doceniony przez twórców największej społeczności i w nieco zmienionej formie przeniesiony do aplikacji Instagram. Ona również jest dostępna z poziomu smartfona, lecz publikowane za jej pomocą zdjęcia i filmy nie znikają, lecz są widoczne w danym profilu tak długo, jak tylko na to pozwala jego właściciel. Do każdej fotografii można dołączyć nie tylko geotag i znacznik osoby, ale także krótki opis, składający się zazwyczaj z samych hasztagów. One z kolei łączą grafiki w jedną wielką tematyczną sieć, której wynik możemy poznać za pomocą wyszukiwarki i dodania konkretnych fraz do elementów obserwowanych.
Lakoniczne wiadomości
Od wielu lat największym rywalem Facebooka jest Twitter. To serwis umożliwiający szybkie publikowanie zarówno za pomocą strony internetowej, jak i aplikacji dla systemów operacyjnych (w tym oczywiście tych mobilnych), krótkich wiadomości zawierających tekst, hasztagi i obrazy. Całość przybrała bardzo minimalistyczną formę i nie daje tak wielu możliwości i narzędzi, jakie niesie ze sobą marketing na Facebooku. Szczególnie wyróżnia go specyficzna grupa docelowa, ponieważ Twittera upodobały sobie osoby związane z polityką oraz celebryci i biznesmeni. To tam często jako pierwsze publikowane są reakcje najważniejszych osób w państwie, ujawniane nowości produktowe czy przekazywane plotki bezpośrednio od gwiazd. Konto na Twitterze warto założyć choćby dlatego, żeby móc w minimalistycznej formie obserwować to, co dzieje się na świecie, w sporcie i ulubionych branżach.
Świat domowych twórców wideo
Youtube od wielu lat rośnie w siłę. Z portalu słynącego głównie z publikacji pirackich teledysków, przerodził się on w największą sieć społecznościową, zrzeszającą miłośników tworzenia i oglądania materiałów wideo. Gwiazdą internetu może stać się prawie każdy, kto dysponuje kamerą, komputerem i jakimś pomysłem. W odróżnieniu od marketingu na Facebooku, twórcy mają za zadanie jedynie stworzyć wysokiej jakości materiały, które zainteresują oglądającego niebanalną formą lub nośnym tematem. Monetyzacja takich projektów to najczęściej efekt współpracy z markami, które z chęcią wykorzystają wysoką oglądalność po to, aby umieścić reklamę swojego produktu wewnątrz materiału wideo.
Specjalistyczne sieci społecznościowe
Istnieją również społeczności bardzo mocno wyspecjalizowane. Do jednych z nich zalicza się portal Linkedin, będący bazą wizytówek ludzi o określonych kompetencjach. To świetne miejsce na poszerzenie kontaktów biznesowych, znalezienie pracownika, zmianę stanowiska pracy i zaprezentowanie swoich dokonań w biznesie. W odróżnieniu od marketingu na Facebooku i zajmujących się nim specjalistów od reklamy, tutaj znajdziemy głównie specjalistów od HR. Ich stała obecność sprawia, że warto założyć tam konto i zaistnieć w społeczności Linkedin, dając sobie tym samym szansę na nietypowy awans zawodowy.
Nie tylko Facebook zrzesza dużą społeczność w internecie. Oprócz wyżej wymienionych, warto wspomnieć jeszcze o takich projektach jak Reddit, Flickr, Tumblr, Ask.fm, Google+ czy Pinterest. Warto jednak wspomnieć, że największy portal pozostaje także najbardziej wszechstronny. Można za jego pomocą prowadzić stronę biznesową, grać w gry, udzielać się w grupach, dzielić materiałami wideo, prowadzić relacje na żywo, sprzedawać przedmioty, tworzyć albumy ze zdjęciami itd. Właśnie ze względu na to marketing na Facebooku to najmocniejsza gałąź reklamowa spośród wszystkich projektów, które możemy zaliczyć do grona social media. Mało kto z internautów nie posiada konta w tym serwisie, a większość jego użytkowników pozostaje w pełni aktywna. Jednakże jeśli potrzebujemy od społeczności czegoś więcej, niż tylko ogólniki, to warto udać się do któregoś z wyspecjalizowanych serwisów.