Chip tuning, opisując najprościej, to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Niby tak niewiele, ale sprawia, że samochód na drodze zachowuje się zupełnie inaczej – jest szybszy, sprawniejszy, pali mniej paliwa. I okazuje się, że podzespoły po takiej modyfikacji wcale nie są szybciej zużywane. Jeżeli właściciel dba o swoje auto, to nawet po przejechaniu 150 tysięcy kilometrów zużycie części nie jest większe niż gdyby chip tuning nie był nigdy zastosowany. Daje dużo dodatkowej radości z jazdy, a dodatkowo podnosi bezpieczeństwo na drodze.
Skąd bierze się te dodatkowe konie mechaniczne? Po zainstalowaniu chipu do sterownika silnika (ECU) niejako zdejmujemy blokady i wykorzystujemy rezerwy, które w silnikach zostawił producent samochodu. Parametry wpisane do ECU są przeliczone, aby trwałość auta była jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy i palił najmniej paliwa. Wynika to z faktu, iż są użytkownicy samochodów używający paliwa złej jakości, nie wymieniający oleju czy części na czas, dlatego fabrycznie silnik zostaje zabezpieczony. Rezerwy, które ma wydłużają czas jego pracy w niekorzystnych warunkach eksploatacji czy uszkodzonych podzespołach. Jeżeli jednak samochód jest utrzymywany w bardzo dobrym stanie, to stosując chip tuning można zwiększyć jego parametry nie obciążając silnika oraz podzespołów. Zrobi to jednak tylko doświadczony mechanik- specjalista, który zna granicę wytrzymałości silnika oraz podzespołów i tak dostosuje modyfikację, że parametry znajdą się blisko granicy, ale jej nie przekroczą.
Ciekawostką może być fakt, iż w Europie Zachodniej opłaty za samochody są uzależnione od mocy silnika, więc większość aut oferowanych na rynku np. niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie (mimo takiego samego momentu obrotowego!) Dlatego chip tuning zyskuje teraz na popularności, również w Polsce, gdzie rozwinęła się sieć warsztatów samochodowych zajmujących się modyfikacjami, wyposażonymi w profesjonalne hamownie podzwoziowe z precyzyjną aparaturą pomiarową pozwalająca na przeprowadzenie odpowiednich testów samochodu i dokładne dostosowanie parametrów tak, by nie przeciążać silnika (same testy trwają około 20 minut). W zależności od sposobu modyfikacji sterownika silnika chip tuning pozwala uzyskać wyższą sprawność, moc i moment oraz ewentualnie zmniejszyć nieco zużycie paliwa przy niezmienionym stylu jazdy.
Czy tego typu modyfikacja jest możliwa tylko w samochodach osobowych? Nic bardziej mylnego! Jest stosowana również w traktorach, maszynach rolniczych, ciężarówkach, skuterach śnieżnych oraz wodnych. Wracając do osobówek, najczęściej modyfikowanych, nie we wszystkich jest sens stosować chipy. Najlepiej modyfikacje znoszą doładowane jednostki benzynowe oraz pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, w których różnice w mocy są widocznie zauważalne. Przy stosowaniu chip tuningu w silnikach wolnossących zmiany są kosmetyczne.
Jako dodatkową usługę czasem związaną z tuningiem diesla, warsztaty proponują nieinwazyjne przywrócenie odpowiedniej mocy samochodu przez wyłączanie filtrów FAP/DPF. Poprzedzone jest ono dokonaniem wnikliwej diagnostyki. Pamiętać należy, że nie jest to możliwe we wszystkich modelach, a zastosowanie rozwiązania długofalowo może nie być opłacalne. Zanim zdecydujemy się na chip tuning, warto najpierw przeprowadzić dokładną diagnostykę samochodu, która wyeliminuje uszkodzenia podzespołów. Kiedy zależy nam na zmniejszeniu zużycia paliwa, a problemem była nieszczelność układu recyrkulacji spalin, czy rozruch przy ciepłym silniku, rozwiązaniem może być komputerowe zamknięcie bądź wyłączenie zaworu EGR. Pomocna może być też poprawa dawki startowej. Jeśli to nie zadowoli użytkownika może wybrać z dwóch rodzajów modyfikacji elektronicznej silnika. Aby chip tuning wykonany był prawidłowo, mechanik dokładnie i precyzyjnie dobierze nowe parametry, niekoniecznie według zasady „im więcej tym lepiej”. Tylko wtedy uzyskamy lepsze wyniki, nie przeciążając nadmiernie silnika oraz podzespołów.
Mówiąc o modyfikacjach – w samochodach z gwarancją stosowane są tzw. „power boxy” które wpina się w instalację elektryczną pojazdu Otrzymujemy polepszone parametry auta nie modyfikując ustawień fabrycznych sterownika silnika. Przed planowaną wizytą w ASO użytkownik demontuje power box, a auto wraca „do ustawień fabrycznych”, a gwarancja nie jest tracona. Drugi sposób zmian polega na wgrywaniu nowego oprogramowania bezpośrednio do sterownika silnika przez gniazdo OBD. Tutaj bezpośrednio modyfikujemy fabryczne parametry samochodu, zyskujemy dzięki temu możliwość dokładniejszego i bardziej precyzyjnego ustawienia wszystkie parametry, dodatkowo uwzględniając działanie pozostałych podzespołów.
Chip tuning nie należy do tanich zmian w samochodzie, jednak jeśli chcemy, by nasze auto działało bez zarzutu, a jeszcze dodatkowo miało „to coś”, to nie warto oszczędzać na modyfikacjach. Działanie po kosztach może dać
o sobie znać w każdym momencie, a w niektórych przypadkach być nawet niebezpieczne. Warto jednak ponieść to ryzyko.